Tänkte höra vilka rättigheter man ha gentemot en handverkare som aldrig blir färdig.
Kan man dra pengar från fakturan per dag som han överskrider datumet?
Tyvärr har vi inte någonting skriftligt, men tanken var att han skulle vara färdig juni 2006!!!!
Jag har heller ingen ork att klaga men jag tänkte sätter ett ultimatum skriftligt.
Och håller han inte tiden så vill jag gärna ta bort ngt för varje dag.
är det möjligt?
Svar
Frågeställningen visar hur viktigt det är att man innan arbetena påbörjas kommer överens om bl.a. vilka tider och vilka eventuella viten som skall gälla.
Konsumenttjänstlagen gäller mellan konsument och näringsidkare. Sveriges Byggindustrier har i samarbete med bl.a. Konsumentverket tagit fram ett formulär för reparations- och ombyggnadsentreprenader (RO-formulär) med tillhörande allmänna bestämmelser (RO-05) som vi rekommenderar att man använder. Dessa återfinns på Sveriges Byggindustriers hemsida. I förevarande fall verkar överenskommelsen vara muntlig. Så länge ni inte avtalat om något förseningsvite har ni som beställare ingen rätt att ensidigt besluta om att som du uttrycker det; îdra pengar från fakturan per dag som entreprenören överskrider det [avtalade] [slut]datumetî.
Vid entreprenörens dröjsmål kan en konsument kan under vissa i lagen närmare angivna förutsättningar;
1) hålla inne med viss del av betalningen (OBS att den innehållna delen av betalningen måste erläggas när entreprenören är klar), eller
2) häva köpet och
3) kräva skadestånd för kostnader man drabbats av pga. förseningen.
Hur de olika påföljderna tillämpas och vilken eller vilka som kan göras gällande i förevarande fall kan endast avgöras vid en helhetsbedömning av samtliga omständigheter. Om man t.ex. häver ett kontrakt på felaktiga grunder kan man bli skadeståndsskyldig mot entreprenören istället. Stor försiktighet bör således iakttas innan man agerar.
RSS feed for comments on this post